Coaching voor volwassenen en professionals

Soms moeten wij ook nog wat leren.

Voor volwassenen:

Het is belangrijk dat kinderen leren om hun stress en emoties te reguleren. Dit leren ze van hun ouders. Soms is het echter voor de ouders zelf nog lastig om hun eigen stress en emoties de baas te kunnen. In de praktijk wordt een stress- en/of emotieregulatietraining aangeboden. Deze is gebaseerd op een training van HeartMath, een Amerikaans instituut dat deze methode heeft ontwikkeld en er onderzoek naar doet. Deze methode maakt gebruik van biofeedback (de hartslag).

www.heartmathbenelux.com: HeartMath biedt een uniek programma dat bij toepassing leidt tot hogere prestaties, betere gezondheid en een toegenomen gevoel van welbevinden. Het programma is bestemd voor zowel individuen als voor organisaties. Uniek is de solide wetenschappelijke basis; gedurende circa 15 jaar is de methode en het effect wetenschappelijk onderzocht in uiteenlopende settings.  De methode is ontwikkeld door het non-profit HeartMath Institute dat in 1991 is opgericht door Doc Childre in Californie, USA.

Voor professionals:

In de 15 jaar dat ik heb gewerkt binnen de jeugdzorg, heb ik expertise opgebouwd over de hechtingsrelatie tussen ouder en kind, over hechtingsproblemen, over de behandeling van deze problemen en over de begeleiding van kinderen met deze problemen. Ik heb trainingen ontwikkeld hiervoor, die geschikt zijn voor leerkrachten en hulpverleners. Ik vind het erg belangrijk dat hechtingsproblemen of problemen in de ouder-kindrelatie zo vroeg mogelijk worden gesignaleerd, zodat er zo laagdrempelig mogelijk kan worden ingegrepen. Vandaar mijn drive om zoveel mogelijk professionals te trainen hierin. Speciaal voor speltherapeuten is er een training over ouder-kindspeltherapie.  

Heartmath (zie de trainingen en coaching voor volwassenen) heeft een specifieke training ontwikkeld voor leerkrachten en hulpverleners. Wanneer zij kinderen willen begeleiden bij het leren reguleren van stress en emoties, is het van belang dat zij zelf ook goed in staat zijn hun eigen emoties en stress te reguleren. Immers: alleen goed voorbeeld doet goed volgen. Deze training kan gegeven worden aan teams van leerkrachten of hulpverleners, maar kan bij voldoende aanmeldingen ook aan een groep individuën worden aangeboden.